stipgoed1


Information


Het werk van Tom Heerschop (1972) doet denken aan de rauwe nieuwe schilderkunst: doeken die bulken van verf en gevonden voorwerpen die erin blijven kleven. Het zijn gewelddadige schilderingen op papier die sterk overkomen. Hier zijn pijn en pret in balans in krachtige composities die niet verzuipen in detail. De schilderingen op papier tonen een vrolijke scène, met een zweempje kinderboeken-gevoel, maar telkenmale ontaardt deze in een nachtmerrie. Grote handen die mensjes wegplukken uit een groen weiland, of vogels met gemene tanden die lief zwaaiende poppetjes op happen. In de meeste werken plaatst Heerschop kleine legertjes van wezentjes die als mierenkolonies optrekken om een reus te pesten, waarbij de strijd vaak onbeslist lijkt. Raadselachtig maar onstuitbaar, dan zijn zijn tekeningen op hun best. Je herkent de nachtmerrie, zo ben je ook wel eens zwetend wakker geschrikt, zonder te begrijpen waarvoor je nou precies doodsangsten uitstond. Juist dat ongewisse maakt het des te enger.

Zijn tekeningen zijn ongeremd, soms wild, en tonen een groot vermogen om thema’s als seksualiteit, eenzaamheid of menselijke relaties uit te drukken. Het plezier en de gedrevenheid waarmee Heerschop werkt is duidelijk aan het werk af te lezen. Hij varieert van zwierige lijntekeningen tot heel dichte expressieve voorstellingen. Opvallend is dat dieren, meestal vogels, gebruikt worden om menselijke emoties uit te drukken. Wat overheerst is het gevoel dat je in een fabelwereld terecht bent gekomen, waarin de tekenaar alles op een onstuimige manier naar zijn hand kan zetten.

Head: Tom’s work is often autobiographical. In many drawings, Tom lifts the lid off his head and shows us its contents. For ten years, he was tortured by a benign tumor in his head. This puts everything under pressure, in Tom and in his family. His drawings are silent witnesses to the situation. His recurring self portraits from a diary against this background of an imagination plagued by illness.
Hands: When he is 13 years old, Tom has an accident; with his right hand - up till then his writing and drawing hand -, he falls through a window pane. Several main nerves are cut and from then on, Tom has to write and draw with his left hand. His right hand largely recovers, but develops its own gesture. In many drawings, Tom’s hands are present in the image as a kind of signature. They appear to represent Tom’s urge to work.
Heart: A drawing is never sketched out in advance, but is always conceived in the process. From the center of the paper, Tom’s hand goes to work. What it draws comes straight from the heart and that which appears can stay. This process gives the drawings their open, communicative character. The drawings are crowded by people, animals. plants and animated things. Sometimes we only see amorphouss elements, pulsating life means of subtle shadows or swelling forms.


Back to Tom Heerschop