stipgoed1


Information



Catching a Day
In mijn atelier hangen de tekeningen als bladeren aan de muur, omringt door kleine en iets grotere schilderijen. Landschap, stilleven, een interieur, een blad, bloem, een hand, hond, man, vrouw, een paar kinderen, wisselen elkaar af. Zo bij elkaar lijkt het een dagboek, waarvan ieder werk een pagina is, een notitie van een moment van aanwezigheid op die plaats, in die tijd; een dag gevangen in beeld. Het zijn geen luidruchtige onderwerpen die ik kies. In de wirwar van de enorme hoeveelheid visuele informatie om ons heen blijven ze meestal onopgemerkt, je zou er zo aan voorbij lopen. Maar juist die bijna onbeduidende, dagelijkse gebeurtenissen en gewaarwordingen, mooi of lelijk, interesseren mij. Het worden voor mij metaforen voor kwetsbaarheid en ook eenzaamheid, melancholie, verstilling en schoonheid. En in dat licht probeer ik deze beelden te schilderen en tekenen. Zoals het schilderijtje van een jongen, een man en een roeiboot. Het is een verstilling van een actie. Het beeld blijft vluchtig, maar ook licht. De donkere, zwarte baan onder de jongen benadrukt het ingezoomde moment van deze kortstondige, vergankelijke belevenis. Ik werk vrij snel, het moet meteen goed zijn, de juiste draai moet gemaakt worden, anders begin ik opnieuw, net zo lang tot ik gevonden heb waar ik naar zocht, het wonderlijke, maar kwetsbare van die alledaagse dingen om ons heen. Een dikke, platte kwast waarmee ik de verf over het doek laat vloeien en een dunne, puntige kwast om het onderwerp naar voren te laten komen, helpen mij om daar zo dicht mogelijk bij te komen. Zoals in schilderij van een moeder met dochter. De achtergrond bestaat uit in elkaar vervloeiende vegen verf, zó dat er een landschap ontstaat, op de voorgrond verschijnen de, met dunne kwast geschilderde, figuren op een bankje, in een beetje blauwig licht, als in een ‘still’ van een film. De tentoonstelling ‘Catching a day’ laat een serie van deze werken zien. die ieder afzonderlijk een moment van verwondering verbeelden.
Heske de Vries, 2014

English Text by Rudi Fuchs

back to Heske de Vries