stipgoed1


Information

Galerie RonLangArt kondigt met trots de eerste tentoonstelling van Mary Waters aan van 15 oktober tot 12 november 2016. Opening zaterdag 15 oktober van 16 - 20 uur.
Hoewel geboren in Londen (1957) is, maar belangrijker nog voelt, Mary Waters zich Ierse. Ze groeide er op in een klein plaatsje, op 200 kilometer afstand van Dublin. Ze woont en werkt er nog steeds.
Vanaf 1981 geeft zij kunstgeschiedenis lessen op een middelbare school. Tijdens die lessen ging de grote Europese schilderkunst in zwart-wit dia’s aan de meeste leerlingen voorbij. Bij Mary Waters drongen deze beelden daarentegen steeds dieper binnen. Ze werd door de beelden geboeid, op een haast fysieke manier ingesleurd. In 1990 besluit zij, zonder veel technische opleiding, te gaan schilderen. Ze was geinteresseerd in hoe de werken ooit werden geproduceerd door de Italiaanse, Nederlandse, Engelse en Franse schilders van de 15e tot de 18e eeuw. Zij was niet geinteresseerd in de technieken, de soorten pigment, de wijze waarop zij hun doeken prepareerden, het ging haar om de organisatie van de elementen waardoor zulke krachtige beelden van macht konden ontstaan.
Als haar voorbeelden noemt ze eerder Thomas Ruff en Cindy Sherman en de indrukken van de zwart - wit films uit Holywood, die zij in haar jeugd zag. Naast het grote formaat van de schermen waarop die films werden geprojecteerd, spelen ook de vorm, uitsnijdingen en tonaliteit van die films een belangrijke rol in haar werk.
Ierland, hoewel deel van de West Europese beschaving, was tot 1922 een kolonie van Engeland (en dat 800 jaar lang!). Mary Waters beschouwde de Europese kunst als uitdrukking van een essentieel andere en dominante cultuur. Van hier uit start haar schilderkunst. Zij eigent zich de beelden toe die in haar jeugd, in haar land niet aanwezig waren. Of slechts beschikbaar als zwart - wit afbeeldingen in beduimelde kunstboeken uit de bibliotheek.
Zij deconstrueert de beelden, isoleert onderdelen maakt zich zo de beelden van de grote meesters eigen. Zonder direct te kopieeren, eerder door zich het beeld toe te eigenen. Ondanks haar verfijnde manier van schilderen, onderwerp keuze en de aandacht voor de stofuitdrukking weet ze de werken verre te houden van de kitsch van de hedendaagse fijnschilders. Het gaat haar om de formele elementen, de intensiteit en kracht van de afbeelding. Vaak voert zij de werken monochroom uit met een enkel kleuraccent in een jurk of ander detail. Soms versterkt zij het beeld door onder, naast of boven de figuur een subtiel gekleurde balk te schilderen. Hiermee trekt zij het beeld als het ware geheel in de tegenwoordige tijd. Bij sommige portretten lijkt ze de typisch West Europese figuren te hebben vervangen door personen van Afrikaanse of Aziatische afkomst. Alsof ze juist ook deze volken de zo ‘benijdenswaardige’ traditie wil geven van hun vroegere overheersers. Mary Waters deelt de West Europese schilderkunst met die volken, juist ook haar Ierse, voor wie deze beelden vreemd waren, als zijnde afbeeldingen van een andere soort, van de dominante bovenlaag.




Back to Mary Waters